tirsdag 16. desember 2014

Farger i et rom

I dag skulle vi prøve oss litt ut på fargesammensetting. Jeg har tenkt litt over hva fargene "betyr" og hva de gjør med et rom. Rommet skulle gi en frisk farge. jeg har laget to bilder med to forskjellige fargesettinger.

















I dette bilde valgte jeg glade lyse farger. Her har jeg brukt fargeprogrammet fra jotun. Derfor er mange av fargene laget med navn jotun har laget og ikke NCS-koden.
Veggen - ISVANN 5168 (En lignende NCS-kode: S05515-B) Dette er en lys blå/turkis farge. det gir rod og fred, og en forfriskende følelse.
Sofa - EMPIRE 8108 (En lignende NCS-kode: S0510 - G30Y) Dette er en lys varm grønn farge, som gir et friskt beroligende uttrykk.
Kasser - 4382 S0530 - R50B Dette er en fiolett farge som gir et lukseriøst og mystisk utrykk.

















Her har jeg valgt litt mer vågale farger for å prøve ut nye sammensetninger.
Veggen - PINJARRA 1213 ( En lignende NCS-kode: S1030 - Y45R) Dette er en varm oransje, den er oppløftende farge som fremmer kreativitet. Det er også en kontrast mot den blå sofaen.
Sofa - KORNBLÅ 0269 (En lignende NCS-kode: S3040 - R90B) Dette er en svak blåfarge, den gir ro og fred og en hvile til sjela.
Kasser - KILDEN 4423 (En lignende NCS-kode: S0530 - R90B) Dette er en lysere blåfarge enn selve sofaen.

På disse bildene har jeg to forskjellige fargesettinger som skaper rommet om til vidt forskjellige. Det viser bare mer hvor viktig farger er for å skape det rommet man ønsker seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar