torsdag 5. februar 2015

Prosjekt 6 - Design av et møbel

Dette prosjektet gikk ut på at vi skulle designe et møbel, innredningsprodukt eller produkt som er beslektet med bransjen vår. Det var en vanskelig oppgave, siden vi kun hadde to uker på oss. Pluss at min hjerne ofte trenger litt lengre tid på å skru på den kreative delen. Men etter noen dager med planlegging og tenking kom jeg frem til hva jeg ville lage.

Jeg kom frem til en hylle som er inspirert av spindelvev. spindelvev gir et unikt uttrykk, jeg ønsket gjenspeile i min hylle. hyllen min fikk et stramt og geometrisk utseende, noe som gir den et kunstnerisk og gøyalt uttrykk.
I utgangpunktet skulle hyllen være tilpasset barn og barnerom, men jo mer jeg tenkte over det så fant jeg ut at den passer like godt i en stue eller andre rom.

Hyllen er 140cm lang, 70cm høy og 30cm dyp. Jeg valgte disse størrelsene fordi da kan hyllen bli et slags modulsystem. hvis man setter to hyller ovenpå hverandre blir den like høy som en hylle stilt på høykant. På denne måten kan man sette hyllene sammen på forskjellige måter. om man stiller fire hyller til en større rektangel får man et helt spindelvev, ikke bare en fjerde del av det.

Når det kommer til materialer valgte jeg MDF-plater. Det er mange plater i forksjellige størrelser som er satt sammen som danner hyllen. Jeg har valgt og fase kantene så de ikke blir så skapre. hyllene er festet med sentrumstapper som er 8 x 30mm. hylle kantene som skal festes på de rette veggene i ramma, blir vinklet så den passer perfekt.

Siden hylla er laget av MDF-plater er det et billigere alternativ. Men likevel er det designet som selger. det er ikke et knockdown produkt, noe som har en sammenheng med prisen, men også kvaliteten.
MDF-platene jeg har valgt er svanemerket, og de har ingen skadelig avdamping. miljøvennlige produkter er et vikitg tema, noe jeg har satt så mye merke til som mulig.

Fargene jeg har valgt kan velges ut i fra en fargevifte som er produsert av multicolor. Det er mange farger som kan spraylakkes på hyllen i de foorskjellige måter som er ønskelig.

-Kine H Dahl

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar